Skibets indretning:
Du kan her få lidt mere at vide om skibet samt
indretning og anvendelse.
M/S SAMKA er et lille kønt
traditionelt fragtskib, solidt bygget på H. C. Christensens
Stålskibsværft i Marstal i 1956, som en af en serie på 20 såkaldte
Carolinere bygget på værftet i 1950’erne.
SAMKA har en lasteevne på
240 tons og måler 33 m i længden.
Skibet tilhører Museumsforeningen til
M/S SAMKA´s bevarelse, der har adresse på og stærk tilknytning til
Marstal Søfartsmuseum.
Skibet tilstræbes at holdes i så
originalt udseende som vel muligt, samstemt med nutidens og
Søfartsstyrelsens krav.
APTERING -
STYREHUS -
DÆK - LASTRUM -
EL-SYSTEM -
HOVEDMOTOR
Her er der virkeligt
tale om et "hus" som er bygget på skibet, modsat
skibe som bygges idag, hvor styrehuset indgår i
selve konstuktionen. Samka's styrehus er bygget i
træ hele vejen rundt, og selv taget er af træ. Det
kræver nogle frivillige hænder at vedligeholde den
slags, så det fremtræder smukt, og der har vi indtil
videre været meget heldige med kyndige folk som har
lyst.
Selve indretningen er
meget praktisk, med kortbord på agterkant, styrbord
side, med en rude fremefter så man til stadighed har
udsyn. I bagbord side, på agterkanten, er monteret
en polstret kistebænk, så en evt. vagtsmand under
land kan hvile sig lidt.
Hele forkanten er
forbeholdt manøvregrejerne, med maskinomstyringen
udført i messing og rattet i træ og messing. Alt
dette er naturligvis fordi messing ikke påvirker
magnetkompasset. Omstyring af frem og bak sker med
det store messinghjul, og man kan nemt holde varmen
under mange havnemanøvrer.
|
|

|
|