Skibets indretning:
Du kan her få lidt mere at vide om skibet samt
indretning og anvendelse.
M/S SAMKA er et lille kønt
traditionelt fragtskib, solidt bygget på H. C. Christensens
Stålskibsværft i Marstal i 1956, som en af en serie på 20 såkaldte
Carolinere bygget på værftet i 1950’erne.
SAMKA har en lasteevne på
240 tons og måler 33 m i længden.
Skibet tilhører Museumsforeningen til
M/S SAMKA´s bevarelse, der har adresse på og stærk tilknytning til
Marstal Søfartsmuseum.
Skibet tilstræbes at holdes i så
originalt udseende som vel muligt, samstemt med nutidens og
Søfartsstyrelsens krav.
APTERING -
STYREHUS -
DÆK - LASTRUM -
EL-SYSTEM -
HOVEDMOTOR
Til apteringen
(beboelsen) agter er der 2 adkomster. Dels igennem
styrehuset og ellers ind fra dækket, igennem
kabyssen. Det mest fremtrædende er Salonen som
skipperen har modtaget myndigheder, mægler m.fl. i,
og dette rum står fuldstændigt som fra nybygning.
Utroligt velbevaret i alle henseender, om det så er
polstringer af sofa og stole, ja så er de bevaret.
Dog kunne det være skønt hvis en møbelpolstrer
skulle læse dette og få lyst til at gøre lidt her,
så det også for eftertiden bevares.
Agten for salonen
ligger Skipper's lukaf, også velbevaret og
hyggeligt, og i modsatte side findes styrmand's
lukaf, ligeledes bevaret. Styrmand's lukaf kan virke
en smule mere luksuriøst end Skipper's, men her skal
man så huske at Salonen tilhørte skipperen.
Der er et lille
velindrettet toilet- og baderum, til deling mellem
de to og efter datidens målestok må det nok siges at
være fornemt, idet det endnu ikke var helt
almindeligt i mindre skibe med den slags sanitære
forhold.
I apteringen agter
finder man også kabyssen, som er kombineret med
messen. Veludstyret med gasapparater og ovn, så selv
det mere kulinariske kunne fremstilles her.
Sidst, men ikke
mindst, findes forude aptering til 4 mand. De bor i
2 stk. 2-mandkamre, som står helt som det blev
bygget. Det er vel nok nogle af de sidste skibene
man byggede således at mandskabet stadig kunne sejle
"foran for masten". Selv her blev der plads til et
toilet- og baderum ovenfor trappen, så folkene ikke
skulle over dækket for at træde af. Det skulle man
dog for at spise, idet messen jo, som nævnt, ligger
i kombination med kabyssen agter.
|
|

|
|